{ Pepparkaksmuffins }



Då jag inte ville sova bort min lediga dag så bestämde jag mig för att 
baka lite medan det fortfarande var mörkt ute. 

Pepparkaksmuffins provade jag mig på och det blev väldigt lyckat.
Det doftade pepparkakor i hela köket sen! 





Receptet hittade jag i tidningen Hembakat.


Pepparkaksmuffins. 

100 g smör
1 msk färdigblandad pepparkakskrydda
1 tsk kanel 
2 ägg
2 ½ dl strösocker
2 tsk bakpulver
3 ½ dl vetemjöl
1 ½ dl mjölk


Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner pepparkakskryddan och 1 tsk kanel.

 Vispa ägg och strösocker pösigt i en bunke. Tillsätt smörblandningen, vetemjöl blandat med bakpulver och mjölk. Rör snabbt ihop allt snabbt till en slät smet. 
 
 Häll smeten i ca 15 muffinsformar beroende på storlek. Fyll dem till 2/3.

 Grädda muffinsarna mitt i ugnen i 13–16 min.

Inga kommentarer: